Virikeurheilu –hyvinvointia tavoitteelliseen harjoitteluun!

Ratsastus on melko ihmislähtöinen urheilulaji, jossa fyysinen vaativuus ja pikkutarkka kehonkäytön hallitseminen sekä yhteys suureen, voimakasliikkeiseen pakoeläimeen  viehättävät. Ihmisen omat tavoitteet ja toiveet harrastuksen tuottamista elämyksistä ohjaavat toimintaa, vaikka kehityksessä pyrittäisiinkin etenemään mahdollisimman hyvin hevosen ehdoilla. En kuitenkaan epäile hetkeäkään etteivätkö kaikki hevosenomistajat haluavat parhaalle hevosystävälleen aina parasta ja rakkaus hevosiin ja niiden kanssa työskentelyyn on lähes poikkeuksetta pääsyy harrastamiseen ja kilpailuun.

Kuitenkin, vaikka hevonen on luotu liikkumaan se harvemmin luonnossa liikkuisi voimakkaasti muuten kuin leikkiäkseen tai paetakseen. Edes tutkimukset eivät ole osoittaneet hevosessa vapaaehtoisia himourheilullisia piirteitä muuten kuin liikunnan tarpeiden patoumien  hetkellisten  purkautumisten yhteydessä. Hieman vähempikin suorittaminen siis riittäisi hevoselle vallan hyvin. Siksi väliurheilu kannattaisikin vaihtaa säännöllisesti hevosen mielen palautumista edistävään, mutta silti fyysistä kuntoa kehittävään virikeurheiluun! Jos hevonen saisi käytettäväkseen viikkorahaa harrastuskertojen ostamiseen ja vapauden valita, se valitsisi itselleen aivokarkkia. Nosta siis hetkeksi hevosen tavoittelemat asiat omien tavoitteidesi rinnalle!

Maastoilu ryhmässä on mitä mainioin tapa virikkeistää hevostaan mikäli hevonen vain suhtautuu rennosti ratsastukseen ja vieraisiin paikkoihin. Virikeurheilussa on kuitenkin tarkoitus yhdistää hevosen monipuolista liikkumistapaa sekä muita käyttäytymistarpeita täyttäviä elementtejä. Sekä mieluiten urheilla vaikka maasta itse hevosen kanssa! Esimerkiksi erilaiset luonnonesteet, penkereiden päälle ja sieltä alas hyppäämiset, vastamäkeen peruuttaminen yhdistettynä aistitaukoiluun eli puskaruokailuun, porkkanoiden etsimiseen mättäältä, muiden hevosten hajujälkien seuraamiseen, hitaaseen tutkiskelevaan kävelyyn tai hiekkakuopassa piehtarointiin tuovat mahtavaa vaihtelua normaaliin harjoitteluun. Mutta muista: vaikka harjoittelun on olla hevoselle vaihtelua tuovaa, on ihmisen oma turvallisuuden tunne yhtä lailla tärkeä. Keksi siis tapoja, jotka miellyttävät hevosta ja ovat teille turvallisia.

IMG_7121
Allekirjoittanut harjoitteli virikkeellistä vesiurheilua Itävallassa: Viileässä vedessä piehtarointi ja veden räiskiminen vuorilla laukkaamisen päätteeksi (ihminenkin sai kahluutreenin!).

Vaikka ”tyhjänkävely ja temppuilu” voisivat tuntua ihmisestä ajanhukalta, aktivoituvat hevosella käyttäytymistarpeiden täyttämisessä mm. aivojen mielihyvään ja palkitsevuuteen liittyvät dopamiini- ja serotoniini-välittäjäainejärjestelmät. Ne saavat harjoittelun tuntumaan hyvältä, jonka lisäksi hevonen tavoittelee vastaavanlaista toimintaa myös uudestaan. Koska palkkiota edeltävä käytös vahvistuu aina, tulee myös itse urheilusta toistojen myötä erittäin palkitsevaa! 

Kirjoitukseni ”Aloittelevan kouluttajan muistilista” neuvoo kuinka päästä alkuun, jos esimerkiksi ruokapalkintojen käyttö on vielä vierasta.

Hevosen käyttäessä vapautuneesti kehoaan ja herätellessä uteliasta mieltään voidaan sekä fyysistä ja psyykkistä palautumista edistää tehokkaasti. Se ympäristö, jota voi maistella ja tutkia, ei myöskään lähtökohtaisesti pelota. Positiiviset kokemukset auttavat ohjaamaan myös rentouteen silloinkin, kun potentiaalisesti jännittäviä asioita on läsnä. Myös uuden oppiminen virikkeistää: Jos toimit harvemmin hevosen kanssa maasta käsin, saatte molemmat uusia kokemuksia ja samalla tulet yleistäneeksi hevoselle tärkeitä merkkikielen vihjeitä! Myös lajiharjoittelu saa tukea: Esimerkiksi tukkiesteelle kohdentaminen palkkioiden avulla vahvistaa hevosen rentoa hakeutumista esteille, ponnistukset tukevat kouluratsastuksessa tarvittavaa kyykkäystaitoa.

Sen lisäksi, että virikeurheilu toimii kaiken ikäisille hevosille mielen ja kehon valmisteluun, ylläpitoon ja palautumiseen, on se myös hyvä tuki viretilan harjoitteluun! Fyysinen ponnistelu nostaa hevosten viretilaa ja rauhalliseen toimintaan ohjaamalla opetat turvallisuuttakin edistävää viretason laskemista. Maasta käsin sinun on myös helppo seurata hevosesi elekielestä rentouden ja jännittymisen merkkejä. Tutustu esimerkiksi Rachael Draaisman rauhoittavien signaalien portaisiin.

Mieti siis niitä harjoituksia, joita haluaisit harjoitella hevosesi kanssa viikko-ohjelmassa tai mitä osa-alueita hevosesi fyysisessä kunnossa tulisi kehittää. Keksi siitä harjoitus maasta tehtäväksi ja suunnittele hevoselle hauska toteutustapa! Huonon sään aikaan voit kehitellä esimerkiksi maneesiin toteutettavia tehtäviä.

Esimerkiksi: Haluat hevosellesi ratsain parempaa rintakehän kannattelua. Mene metsään maasta käsin ja opeta hevonen peruuttamaan ylämäkeen kevyestä rintakehään kohdistuvasta pyynnöstä. Kun hevonen mäessä seisoessaan siirtää painoa ylämäkeen, poista paine ja palkitse esimerkiksi porkkanalla. Pyydä asteittain lisää. Tee maltillisia toistomääriä ja pidä paljon taukoja. Harjoittele myös alamäkeen hidasta kävelyä. Tarkkaile mitä hevosesi haluaisi tehdä tauoilla tai tarjoa esimerkiksi etsittäviä taukovirikeporkkanoita.

Vaikka varsinaisia lajitreenikertoja korvaisi välillä virikeurheilulla, ei siihen käytetty aika ole hukkaan heitettyä aikaa! Kokonaiseen harjoittelukertaan satsaaminen tai virikkeellisyyden lisääminen edes alku- ja loppuverryttelyyn ovat aina hyväksi. Mitä paremmin pyrkii käyttämään rajallisen hevosen kanssa vietetyn ajan sosiaalistamiseen, hyvinvoinnin edistämiseen ja hyvän suhteen luomiseen, voi huomata myös positiivisia sivuvaikutuksia itse treenien suhteen.

Virikkeellistä harjoittelua kaikille! 🙂

© Heta Rautiainen 1.11.2018

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s